کد مطلب:188888 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

حقوق اجتماعی مؤمنان بر یکدیگر
امام باقر (ع): از جمله حقوق مؤمن بر عهده ی برادر مؤمنش این است كه گرسنگی او را برطرف كند (نیازهای ضروری اقتصادی او را بر آورده سازد) و اندام او را بپوشاند (نیازهای ضروری وی را از نظر پوشاك برطرف كند) و گرفتاری ها و غم های او را بزداید و قرض ها و بدهكاری هایش را ادا كرده، و هنگامی كه جان سپرده به خانواده و فرزندانش رسیدگی نماید. [1] .

آنچه امام باقر (ع) در این روایت بیان فرموده است، در حقیقت عالیترین روابط اجتماعی جامعه ی مؤمنان را ترسیم می كند و مسؤولیت عمومی را در اعضای جامعه پدید می آورد تا در میان آنان كسی گرسنه و فاقد امكانات ضروری باقی نماند. ولی افسوس كه جوامع اسلامی فاصله ی عمیقی با چنین جامعه ی ایده آلی دارند كه رهبران و معلمانشان به ایشان معرفی كرده اند!

امام باقر (ع) به پیروان و دوستان خود همیشه سفارش می فرمود:

اصحاب، یاران و دوستانتان را گرامی بدارید و به ایشان احترام بگذارید، با یكدیگر نامهربان و ترشرو نباشید، به هم زیان نزنید، حسد مورزید، از بخل



[ صفحه 308]



بپرهزید. از بندگان خالص خدا باشید. [2] .


[1] عن أبي جعفر (ع) قال: من حق المؤمن علي أخيه المؤمن ان يشبع جرعته و يواري عورته و يفرج عنه كربته و يقضي دينه، فاذا مات خلفه في اهله و ولده، اصول كافي 2 / 169.

[2] عن ابي عبدالله (ع): قال: كان أبوجعفر صلوات الله عليه يقول: عظموا اصحابكم و وقروهم و لا يتجهم بعضكم بعضا و لا تضاروا و لا تحاسدوا و اياكم والبخل كونوا عبادالله المخلصين. اصول كافي 2 / 173.